Social media gebruiken kan haast niet zonder goede tools die inzicht geven, tijd besparen of op een andere manier het makkelijker maken. Social media tools zijn soms gratis en vaak betaald. Veel van de gratis tools voorzien in de basis behoefte die je als beheerder van een social media account kunt hebben.
Social media analytics tools
Social media tools die zich richten op analytics gaan verder dan de analytics die door social media platform worden geboden. Ze zijn meestal betaald en bieden vaak de mogelijkheid om meerdere accounts en platforms van uit een tool te beheren. Ze bestaan vaak uit verschillende modules.
Lees meer over social media analytics tools
Social media monitoring tools
Social media tools voor monitoring zijn geschikt om meerdere accounts te beheren en posts te plaatsen en van te voren klaar te zetten. Voor het monitoren is de hashtag belangrijk om te volgen wat over dat onderwerp gezegd wordt, dit geldt vooral voor Twitter en Instagram en minder voor Facebook. Ook is het mogelijke om te zien wie je noemt in gesprekken, dit kan zijn omdat je account (handle), je product of je bedrijfsnaam wordt genoemd. Bij deze vorm van monitoring wordt gebruik gemaakt van woorden die van te voren zijn opgegeven.
Lees meer over social media monitoring tools
Social media tools per platform
Elk social media platform heeft zijn eigen specifieke tools. Deze kunnen onderdeel zijn van het social media platform, maar ook door derde partijen aangeboden worden. Deze tools kunnen zowel gratis als betaald zijn.