Dit is deel 3 over social media invloed. Deel 2 was de aankondiging van een experiment om te zien wat voor acties van invloed zijn op je social media score en deel 1 was  het artikel  Social media invloed wat is de score?

Social media invloed wordt door verschillende bedrijven in een score uitgedrukt. De bekendste zijn Klout, Kred en Peerindex. Zij kijken naar verschillende social media activiteiten en platformen, zoals Twitter, Facebook, Google+ en Linkedin. Niet alle netwerken tellen even zwaar of  kunnen niet meegenomen worden om de score te berekenen.

 

Welke netwerken tellen mee voor je score

Bij Klout kun je de volgende netwerken koppelen:

  • Twitter
  • Facebook
  • Facebook pagina
  • Linkedin
  • Google+
  • Foursquare
  • Youtube
  • Instagram
  • Tumblr
  • Blogger
  • WordPress.com
  • Last.fm
  • Flickr

Bij Kred kun je de volgende netwerken koppelen:

  • Twitter
  • Facebook
  • Bitly
  • Linkedin

Bij Peerindex kun je de volgende netwerken koppelen:

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Quora
  • eigen website url (meerdere URLs kunnen toegevoegd worden)

Wat meteen opvalt is het ontbreken van Pinterest. Ook als je actief Google+ gebruiker bent, dan telt dat bij Kred en Peerindex niet mee. Maar een Google+ pagina telt ook bij Klout niet mee. En wat als je een andere URL shortner gebruikt dan Bitly?  In geen van alle drie de scores is bekend hoe zwaar een netwerk mee telt in het berekenen van die score.

Hoe zit het eigenlijk met Linkedin? Je kunt daar een bedrijfspagina aanmaken, een groep beheren en allerlei andere sociale media koppelen aan je Linkedin profiel, zoals Slideshare of een wordpress blog. Tellen deze mee en zo ja voor hoeveel?

Waar bestaat de score uit?

Klout

Klout toont de totaalscore, maar laat niet echt zien waar de score uit is opgebouwd. Het laat een ringgrafiek zien welk netwerk het hoogste percentage van de score bepaald en je kunt klikken op de andere delen van de ringrafiek om de andere percentages te zien. Dit blijft echter beperkt tot Facebook, Twitter, Linkedin. Op andere bladzijden laat per netwerk een aantal statistieken zien, zoals bij Twitter aantal Mentions,lists, retweets, followers.

Klout laat per netwerk moments zien de bepalend zijn voor de score. Daarnaast heeft Klout heeft topics die je deels zelf kunt toevoegen.

 

Kred

Kred communities

De Kred totaalscore (Global Kred) wordt onderverdeeld in community scores en outreach. De communities zijn onderwerpen waar over gesproken wordt. Afhankelijk waarover je comuniceert, je Twitter bio en de hastags en keywords die je gebruikt wordt je automatisch ingedeeld in zo’n community. Als je geretweet wordt of een antwoord krijgt van iemand uit een community wordt je ook in de community ingedeeld ook al heb je zelf niets over dat onderwerp in gezegd. Zo heb ik Kred over golf, maar heb daar nog nooit iets over gezegd. Hoe vaak je over een onderwerp spreekt en hoe ver je invloed reikt wordt vertaald in een score.

Total Influence Points

Daarnaast zijn de Total Influence Points zichtbaar op het dashboard. Als je daar op klikt dan kun je precies zien welke acties hoeveel punten opleverden, wat de influence score en de outreach level was.  Acties zoals het krijgen van volgers, mentions en retweets.

 

Peerindex

Peerindex Benchmark topics

Peerindex deelt de score in 8 Benchmark categorieën

  • Technologie en Internet
  • Wetenschap en Milieu
  • Kunst, Media en Entertainment
  • Financieën, Zakelijk en Economie
  • Nieuws, Politiek en Samenleving
  • Vrije tijd en  Lifestyle
  • Gezondheid en Medisch
  • Sport

Elke categorie heeft een eigen score en deze worden gecombineerd weergegeven in een ringgrafiek. Daarnaast worden Top topics vermeld. Deze geven een activiteit aan en een TPI score. Onderaan de pagina worden de afbeeldingen weergegeven van Influencers en Influencing. Dit zijn mensen en organisaties uit je netwerk.

 

Zo zie je dat de scores op verschillende manieren tot stand komen en dat niet altijd duidelijk is hoe de score is opgebouwd. Duidelijk is dat je activiteit op social media van invloed is op de score en hoe op je activiteit gereageerd wordt. Het is niet genoeg om alleen maar een account te hebben, het is zelfs niet genoeg om alleen maar berichten te plaatsen. Alleen als sprake is van interactie dan is sprake van invloed. Dit is het sociale element in de score.