Twitter kan gebruikt worden om te vertellen wat je gegeten hebt of wat je aan het doen bent, maar het kan ook zakelijk op een interessante manier ingezet worden. Het is belangrijk dat je toegevoegde waarde levert voor de mensen die je volgen. Wat die toegevoegde waarde is is afhankelijk van je volgers en van je bedrijf.

Wat is Twitter?

Twitter is een microblogdienst,waarmee in 140 karakters of minder,  boodschappen gedeeld kunnen worden.  Je kunt links en foto’s meesturen in je boodschap en je boodschap kan zelfs langer dan 140 karakters zijn, mits je een url-verkorter gebruikt. De meeste gebruikte is bit.ly.

De boodschap die verstuurd wordt is een tweet. Degene die het verstuurd een Twitteraar en degene die volgt een tweep of follower. Wordt je bericht doorgestuurd dan praat men over een retweet.  Zo kan je boodschap zich verder verspreiden. De meeste communicatie via Twitter is openbaar, andere mensen kunnen meelezen. Als je iemand een tweet stuurt dan gebruikt je @ en vervolgens de accountnaam gevolgd door het bericht.  Het is ook mogelijk om mensen een rechtstreeks bericht te sturen. Dit heet een DM. Hiervoor moeten beide mensen elkaar volgen. Een # (hashtag) wordt gebruikt om keywords aan te geven. Hiermee is een bericht te vinden voor mensen die op dat keyword zoeken.

Hoe zakelijk gebruiken?

Als je Twitter zakelijk wilt gebruiken is het belangrijk dat je het niet alleen maar als een extra marketing kanaal gebruikt. Via Twitter is het goed mogelijk om tot een dialoog te komen.

Twitter kan gebruikt worden voor:

  • Luisteren naar wat over je gezegd wordt. Dit kan je bedrijf, merk,  product of jezelf zijn. Gebruik hier bijvoorbeeld Twitter search voor. Je kunt ook luister naar woorden die te maken hebben met je bedrijf
  • Luisteren naar wat over je concurrent gezegd wordt
  • Reageren bijvoorbeeld als webcare
  • Promotie
  • Delen van tijdgebonden informatie
  • Verspreiden van waardevolle links
  • Geven van een persoonlijkheid aan je merk
  • Bouwen aan vertrouwen en geloofwaardigheid
  • Volgen van de competitie
  • Stellen van vragen

Aanpak

Bepaal de strategie

Bepaal waarom je gaat twitteren. Maak deze doelstelling meetbaar. Twitter maakt het makkelijk om een grote achterban te bereiken. Berichten zijn actueel en op Twitter is een geïnteresseerde doelgroep te vinden omdat mensen zelf ervoor kiezen om je te volgen.

Bepaal wat of waarover je gaat twitteren. Het beste is om over zaken in je vakgebied te hebben, nieuws over je bedrijf, merk of producten zolang het maar toegevoegde waarden heeft voor de mensen die je gaan volgen.  Denk ook aan de frequentie.

Bepaal keywords waarop je gevonden wil worden. Deze keywords maken het makkelijk voor je doelgroep om je te kunnen vinden. Gebruik eventueel de Google Keyword tool om keywords te bedenken.

Identificeer wie de uit je vakgebied interessant is en wat de twitteraccounts zijn. Dit zijn de mensen die je straks gaat volgen. Dit kunnen bijvoorbeeld experts, journalisten of concurrenten zijn.

Verdiep je in het medium. Kijk naar wat gebruikelijk is. Het draait bij Twitter om het nu, hou daar rekening mee als je reageert. Omdat alles openbaar is bedenk dat meelezers worden ook geholpen met jouw tweets. Bedenk ook goed dat bij een goede presentatie imago verbetering logisch is maar ook dat bij een slechte presentatie dit je imago kan schaden. Weet daarom goed wat wel en wat niet kan via Twitter.

Profiel

Maak een account aan. Kies een duidelijke naam, bijvoorbeeld de naam van het bedrijf, merk of product of je eigen voor- en achternaam.

Plaats een foto van jezelf (dit maakt het persoonlijk) of een logo van het bedrijf, bijvoorbeeld als meerdere mensen via dit account Twitteren.

Maak een beschrijving. Gebruik drie keywords waarop je gevonden wil worden die ook de lading dekken waarover je gaat tweeten. Vermeld ook je website zodat mensen weten dat ze de juiste persoon volgen. Vermeld bijvoorbeeld je functie, bedrijf, branche of thema’s waarover je gaat twitteren.

Je kunt het profiel nog aanpassen aan de huisstijl en de boodschap van het bedrijf. Dit is te doen met de achtergrond.

Kun je te weinig informatie kwijt in het profiel maak dan een landingspagina op je website en vertel je verhaal.

Volgen

Om je boodschap te kunnen verspreiden moeten mensen je volgen. Het makkelijkst bereik je door zelf mensen te volgen. Veel mensen volgen dan weer terug. Wie ga je volgen? Eerder heb je interessante mensen uit je vakgebied geïdentificeerd die je kunt volgen. Begin met hen. Daarnaast kun je de volgende zaken doen om mensen te vinden wie je kunt volgen:

  • Volg de mensen in je bedrijfstak, gebruik Google (“functienaam” site: twitter) bijvoorbeeld “marketingdirector” site: twitter.com
  • Volg op hashtag (#) bijv. die van een conferentie
  • Volg de mensen op wie je reageert
  • Volg de mensen die op jou reageren
  • Gebruik Kloud score om te bepalen wie te volgen
  • Volg interessante mensen en stop met het volgen van mensen die geen waarde hebben
  • Nodig mensen uit om je te volgen. Dit kan online door je twitteraccount te vermelden op je website, in je emailhandtekening, je emailnieuwsbrieven en in de profielen in andere social media kanalen. Offline kun je het vermelden op drukwerk en businesskaartjes.

Om echt meer waarden te halen uit Twitter moet je de volgende tips toepassen:*

  • Manage volgers met behulp van een database
  • Tweet waardenvol nieuws dat je via Google reader verzamelt en neem daar het beste nieuws uit. Hou het beperkt bijv. maximaal 5 artikelen op een dag
  • Maak positieve mentions favoriet en gebruik die als Quotes voor Sales gesprekken.
  • Gebruik  de recommendations van Linkedin en de mentions van Twitter en voer ze in Wordle.net om een word cloud te maken en zie hoe anderen je beschrijven
  • Gebruik Google Analytics URl builder om de campagnes goed te volgen voor de verkeersbron Twitter
  • Als je de kosten per acquisitie weet kun je dit gebruiken om de waarde van Twitter te berekenen

*Deze tips komen uit de podcast Marketing over Coffee van Christopher S. Penn en John Wall

Twitteren

Als je de stappen hierboven gevolgd hebt dan is nu tijd om zelf te twitteren. Denk aan de doelstellingen uit je strategie. Wat je via Twitter verspreidt moet waardevol zijn voor je doelgroep.  Of je nu zelf een boodschap tweet of linkjes deel naar artikelen, de content moet interessant zijn. Ook moet je de frequentie van je berichten aanpassen aan je doelgroep. Je moet voorkomen dat mensen denken dat je last hebt van Twitter diarree  (een constante stroom van Twitterberichten die veelal hetzelfde zijn en weinig waarden bevatten). Je taalgebruik is belangrijk maak het  begrijpelijk en eenduidig.

In het algemeen geldt:

  • Reageer op mensen
  • Focus op je expertise
  • Af en toe iets persoonlijks
  • Geef advies
  • Deel links naar interessante zaken in je vakgebied
  • Niet alleen de link voor je blog promoten maar gebruik een lokkertje
  • Korter dan 120 karakters dan geef je ruimte voor retweets
  • Tweets die naar foto’s of video’s wijzen
  • Tweet over wat anderen doen
  • Promoot ook anderen
  • Retweet goede tweets van anderen

Als je namens een bedrijf twittert denk dan aan de volgende punten:

  • Zorg dat het menselijk klinkt
  • Geef je product een menselijk gezicht
  • Vraag en beantwoord
  • Kondig aan en creëer buzz voor verkoop, nieuwe zaken, evenementen, nieuws en updates
  • Wees geen press release of spammer met links naar je site
  • Reageer binnen een uur en snel to the point

Tools

Een onderdeel van de strategie is bedenken welke tools je wilt gebruiken. Kijk dan naar welke tools voor jou werken en niet naar wat iedereen gebruikt.

Tools die je wilt gebruiken moeten je boodschap kunnen verspreiden en moeten je de mogelijkheid bieden om te luisteren. Je kunt de website van Twitter gebruiken, maar die is beperkt in de mogelijkheden, denk daarom eerder aan tools zoals Tweetdeck en Hootsuite om bijvoorbeeld berichten te schedulen.

Voor het monitoren wat over je gezegd wordt kun je Twittersearch gebruiken maar ook hier zijn de uitgebreidere tools interessanter. Zijn de statistieken belangrijk kijk dan naar bit.ly om URL’s te verkorten en statistieken bij te houden. Efficiënt twitteren is door het gebruik van de tools mogelijk, maar hou de communicatie menselijk .

Hier is een lijst van Twitter tools, deze zal zo goed mogelijk up to date gehouden worden.