Social media analytics tools richten zich op de statistieken en inzichten en gaan verder dan de analytics die door social media platform zelf worden geboden. Ze zijn meestal betaald en bieden vaak de mogelijkheid om meerdere accounts en platforms van uit een tool te beheren. Ze bestaan vaak uit verschillende modules.
Het is niet toevallig dat veel social media monitoring tools ook social media analytics tools zijn. Door deze integratie worden deze software suites extra interessant. Hoe uitgebreid deze tools zijn is afhankelijk van de social media platformen.
Belangrijk is dat de social media analytics je de juiste informatie geven. De informatie die voor jou belangrijk is. Als je alleen geïnteresseerd bent in de volgers, de likes, de shares en de reacties kies de tools die je deze informatie geven. Veel social media analytics tools gaan verder en geven o.a. demografische gegevens van je volgers, de beste dagen en tijdstippen voor het plaatsen van content.
Social media platformen met een eigen analytics
- Facebook, met Facebook analytics
- Twitter, met Twitter Analytics
- Instagram, met Instagram Analytics
- Pinterest, met Pinterest Analytics
- Linkedin, heeft analytics per post
Social media analytics tools
- Union Metrics
- Hootsuite
- Coosto
- Sprout social
- Meltwater