Social media monitoring tools zijn geschikt om meerdere accounts te beheren en posts te plaatsen en van te voren klaar te zetten door ze in te plannen. Voor het monitoren is de hashtag belangrijk om te volgen wat over dat onderwerp gezegd wordt, dit geldt vooral voor Twitter en Instagram en minder voor Facebook. Ook is het mogelijke om te zien wie je noemt in gesprekken, dit kan zijn omdat je account (handle), je product of je bedrijfsnaam wordt genoemd. Bij deze vorm van monitoring wordt gebruik gemaakt van woorden die van te voren zijn opgegeven.
Een ander belangrijk element bij het monitoren is het meten van het sentiment van het gesprek of post. Er wordt dan gekeken of het gesprek positief, negatief of neutraal is. Deze sentimentsanalyse wordt automatisch gemeten en wordt visueel weergeven. Je kunt de beoordeling vaak handmatig bij stellen.
Al deze gegevens worden samengebracht in het dashboard, zodat in een oog opslag te zien is hoe je account er voorstaat. Dit dashboard is vaak aan te passen zodat je alleen de informatie ziet die je wil.
Rapportages zijn erg belangrijk voor social media monitoring tools. De rapporten zijn geheel aan te passen, maar bevatten vaak ook een aantal standaard rapporten. Deze rapporten zijn vaak te mailen of te exporteren.
Social media monitoring tools
Suites:
- Coosto
- Obi4wan
- Sprout social
- Mention
- Meltwater
- Hootsuite
Losse onderdelen monitoren:
– search.twitter.com
– technocrati.com (blogs)
– boardtracker.com (forums)
– google.com/alerts
– zoek voor negatieve posts met je bedrijfsnaam gevolgd door FAIL
– alltop.com (zoek populaire blogs per sector)
– socialmention.com
– Wordle.net (wordclouds)
– google.com/trends
– blogpulse.com (blogs die schrijven over)
– swixhq.com (social media monitoring)
– backtweet.com (twitter analytics)
– addict-o-matic (creert een custompage over elk topic)