Voor veel bedrijven is het moeilijk om een goede strategie te bedenken voor een social media platform als Instagram, waar je alles moet vatten in een afbeelding of een 15 seconde durende video. Het gebruik van hashtags helpt bij het onder de aandacht brengen van je content maar dat alleen is niet voldoende. Het hebben van aansprekende content is meer dan eens cruciaal. Een vorm die succesvol is de countdown. Het aftellen tot een evenement of een productlancering kunnen erg goed werken op Instagram.
Days to Kickoff (NFL)
De National Football League (NFL) begon voor het begin van het nieuwe American Football seizoen af te tellen naar de Kickoff. Ze gebruikten hierbij een hashtag (#Kickoff2013) en intekst het aantal dagen tot de kickoff. Het bijzondere zat in het nummer. Hiervoor gebruikte ze de nummers op de shirts van de spelers van de verschillende teams.
De Instagram campagne op iedereen weer warm te maken voor kickoff begon ruim 104 dagen van te voren. Het opmerkelijke was dat hier nog geen shirtnummers gebruikt werden dat gebeurde pas bij 91 dagen van te voren. Ook werd later de tekst aangepast en vanaf 86 dagen van te voren kreeg de campagne zijn definitieve vorm.
Gedurende de Instagram campagne begonnen de teams met hun trainingkampen. Hierbij begonnen de American Football teams Instagram te gebruiken voor korte filmpjes van de trainingen. Na een tijdje pikte ook de teams de campagne op en zo hadden de Ravens (kampioen van het vorige seizoen) “52 days untill the season starts!” De foto was van nummer 52 Ray Lewis, ster-speler die na het winnen van de Super Bowl gestopt was na een carrière van 17 jaar. In de laatste twee weken gebruiken ook de Ravens de tekst “days untill Kickoff” al nemen zij niet de hashtag over. De Denver Broncos gaan nog verder en tellen de uren en later minuten af tot hun eerste wedstrijd.
Het doel van de campagne was iedereen enthousiast te krijgen voor het nieuwe seizoen.
De NFL deed dit door:
- content uit het vorige seizoen te gebruiken, zoals mooie actiefoto’s
- elke dag een nieuw bericht te plaatsen
- foto’s van spelers van verschillende teams aan bod te laten komen
- de sterren uit de verschillende teams in de schijnwerpers te zetten
- een korte duidelijke boodschap te gebruiken in de hashtag (#kickoff2013)
Hoe meer teams dit zelf ook gingen gebruiken hoe sterker het effect. De foto’s werden door de teams ook op Facebook gebruikt om af te tellen.
Aftellen tot het lanceren van een product (Britney Spears)
Het aftellen is niet alleen voorbehouden aan American Football teams. Ook Britney Spears gebruikt het aftellen voor een succesvolle Instagram campagne.
Een maand voor dat haar nieuwe single uitkomt verschijnt op haar Instagram de foto met de tekst 28 days. Zij herhaald dit nog op 14, 10 en 5 dagen voor de release. Zij gebruikt alleen niet een duidelijke hashtag, maar de likes waren er niet minder om van 43 000 naar 47 000 likes.
Instagram is de goed te gebruiken voor het aftellen naar een evenement of de lancering van een product.