Vanaf het moment dat geld te verdienen was via het internet werd internetmarketing geboren. Het is slechts een onderdeel van wat een bedrijf doet aan marketing, maar tegenwoordig niet meer weg te denken. Het is ook hetgene waarbij veel bedrijven kansen onbenut laten.
Wat is internetmarketing?
Internetmarketing bestaat uit veel deelgebieden die allemaal weer een specialisatie op zich kunnen zijn.
- Zoekmachine marketing: het deelgebied dat gaat over de zoekmachine advertenties (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is het optimaal maken van de website waardoor de website zo hoog mogelijk zichtbaar wordt in de resultaten van een zoekmachine, zoals Google. SEA richt zich op het zichtbaar maken van de website via pay per click advertenties.
- Email marketing: marketing via email aan mensen die aangegeven hebben geinteresseerd te zijn.
- Refferal marketing: via doorverwijzingen klanten krijgen.
- Affiliate marketing: producten verkopen voor anderen.
- Copy writing: een manier van tekst schrijven waardoor de extra leesbaar en aantrekkelijk is.
- Website analyse: het analyseren van bezoekersverkeer en het gedrag van de bezoekers. Het doel hierbij is het verhogen van de conversie.
- Social media marketing: marketing via social media. Een bedrijf gaat de dialoog aan met (potentiële) klanten
5 redenen voor internetmarketing ?
Internetmarketing is niet voor elk bedrijf, zo zal een groenteboer op de markt niet veel meer omzet op die manier halen, maar veel bedrijven kan het wel interessant zijn.
- Het is voordelig. Ten opzichte van een standaard marketing campagne zijn de kosten veel lager.
- Het is eenvoudig.
- 24/7
- Het is doel gericht. Het is veel makkelijker om je te richten op echt geinteresseerden
- Het is levert snel iets op Doordat het eenvoudig is doel gericht en lagere kosten heeft is het rendement beter
Website
De website is het beginpunt van internetmarketing. Als de website niet goed is zal niemand lang genoeg blijven om iets bij te dragen aan de omzet. Kwalitatief goede content is het belangrijkst. Dit trekt bezoekers. Om inzicht te krijgen in wat de bezoekers doen op de website wordt website analyse gebruikt.