Gisteren was de Meetup Online Tuesday #16 over Recruitment in Amsterdam. Het was opvallend hoe ver achter de recruiters lopen ten opzichte van de online marketing mogelijkheden. 3 van de 4 sprekers wezen hier op. Recruiters zijn kennelijk nog niet geïnteresseerd in de harde cijfers over de ROI van het werven online. Hoeveel cv’s moeten binnen komen zodat een vacature ook vervuld zal worden en hoeveel willen ze daar voor uitgeven lijken hele normale vragen. Dit zijn echter niet de vragen die de sprekers in de praktijk krijgen. Veel recruiters blijken niet te weten wat ze allemaal kunnen meten als ze advertenties of vacatures plaatsen.

Ook was het opmerkelijk te horen dat de standaard vragen als wie zijn mijn doelgroep en waar zoekt mijn doelgroep op nog niet worden gevraagd. Rikki Wivel van Monsterboard gaf het voorbeel van een vacature met de titel “woord kunstenaar”. Dit is een voorbeeld van keywords waar niet op gezocht wordt. De waarschuwing van haar dat zodra de economie overtuigend aantrekt grote stoelendans voor de betere baan weer gaat beginnen(na 3 jaar waarin bijna geen beweging waarneembaar was) moet menig recruiter ’s nachts wakker houden. De sector is daar nog niet klaar voor.

Wat is de oplossing?

Standaard online marketing met SEO en Analytics is de oplossing volgens Marc Duijndam,  de 3 spreker over dit onderwerp. De recruiters moeten nu kennis op doen van deze kennisgebieden en technieken, zodat ze voorbereid zijn en niet voor de gek gehouden kunnen worden door de bureaus die deze technieken als dienst voor hun gaan leveren. Als SEO en Analytics en ander online marketing straks nog steeds een mysterie zijn, dan kunnen de gekste prijzen voor de diensten gerekend worden.

De laatste spreker over dit onderwerp Jeroen Kneppers liet aan een snelle presentatie zien dat dit inderdaad een oplossing kan zijn. Hij had de cijfers om het te bewijzen. Het was opmerkelijk dat de advertentie sites amper in staat zijn om goed gegevens uit te wisselen met hun opdrachtgevers.

De 4e spreker was Jurgen Jaab, een jurist over de problemen die social media werknemers en sollicitanten kunnen geven. Hoewel dit enigszins bekend was, is het maar de vraag of dit niet een achterhoede gevecht is van bedrijven die denken dat transparantie aan hun voorbij zal gaan en zich niet realiseren dat als je product of dienst niet goed is mensen toch wel over het bedrijf praten.

Zie ook dit verslag