Weten wat over je gezegd wordt via social media is belangrijk voor elk bedrijf. Hoe je dit doet kan per bedrijf verschillen. De serieuze aanpak heet social media monitoring en dit veld heeft een nieuwe speler: Adobe met Adobe SocialAnalytics.
Web Analytics en social media
Adobe is misschien niet de eerste partij die je verwacht in het veld van social media monitoring als je ze voornamelijk kent Acrobat reader. Adobe heeft Omniture overgenomen en werd daarmee een speler in het Web Analytics veld. Web Analytics houdt zich o.a. bezig met de gevens achter de website, zoals wat doen bezoekers op de website, hoeveel conversies hebben we en welke pagina’s moeten we optimaliseren omdat ze een te hoog Bounce rate hebben.
In Web Analytics proberen steeds meer bedrijven de resultaten van social media activiteiten te koppelen aan de gegevens van de website en de bedrijfsresultaten. Dit gebeurd onder meer door gebruikt te maken van een social CRM. Men wil dus steeds meer gegevens over social media resultaten. Dit is dan waar men spreekt over social media metrics en social media analytics.
Adobe heeft Omniture nu aangevuld met een pakket SocialAnalytics, wat social media monitoring mogelijk maakt.
Adobe SocialAnalytics functies
Wat is mogelijk met SocialAnalytics? Volgens de site van Omniture gaat het bij SocialAnalytics om het integreren van social media met de bedrijfsdoelstellingen. Door niet langer handmatig de losse data aan elkaar te knopen, maar door social media analytics, metingen en monitoring te combineren in een suite. Hierdoor moet de impact van social media op de bedrijfsresultaten duidelijk worden. Dit soort social media monitoring tools verzamelen o.a. alle Tweets, Facebook- en blogvermeldingen en kijken naar de influencers, sentiment van de conversatie, platform, keyword etc. De ingebouwde rapporten en aan te passen dashboards moeten helpen om tot inzichten te komen waarop actie te ondernemen is. Omdat het een onderdeel is van suite is het te integreren met SiteCatalyst.
Meer concurrentie
Nu zal niet meteen iedereen SocialAnalytics van Adobe aanschaffen aangezien het in het duurdere segment van monitoring tools valt. Ook niet iedereen is zover met social media gebruik dat ze al behoeften hebben aan zo’n uitgebreide monitoring tool. Een feit is wel dat Adobe na eerst Omniture over te nemen, en nu een nieuw product in de markt te zetten, social media nog duidelijker op de kaart zet. Social media analytics is een specialisatie op zich aan het worden. Door social media impact te kunnen meten en nu met een serieuze speler erbij zal de concurrentie tussen de spelers heviger worden. De eerdere overname van Radian6 door Salesforce maakte de mogelijkheid voor een social crm veel concreter. De toekomst zal uitwijzen of nog meer grote spelers op het toneel verschijnen en of dit de ontwikkelingen verder stuwen. 2012 wordt een interessant jaar voor social media.