Bij de lancering van Google+ werd snel duidelijk dat de data van het ene social media netwerk niet makkelijk naar het andere social media netwerk is over te zetten. Facebook probeerde het zo moeilijk mogelijk te maken om contacten te importeren naar Google+. Steeds meer platformen zijn te vergelijken met “walled gardens”. Maar van wie is die data eigenlijk? Van het bedrijf en merk of van het platform of netwerk?

Opbouwen van de fanbase of community

Een bedrijf of merk met een social media strategie zal veel moeten investeren in het opbouwen van een community of fanbase. Het opbouwen kost tijd en kan ook geld kosten Dit kan een investering zijn in tijd van medewerkers als communty manager, maar ook geld in de vorm van offline reclames. zoals als je reclame voor tv gebruikt om naar je facebookpagina te leiden. Als je die investering maakt wil je ook op de lange termijn het resultaat zo goed mogelijk kunnen veiligstellen.

Platform keuzes

Als bedrijf met een goede social media strategie heb je zorgvuldig nagedacht over wie je doelgroep is. Je hebt daarna ook nagedacht over waar je doelgroep zich bevindt in social media. Elk platform heeft zijn eigen kenmerken en eigen publiek. Maar heb je ook nagedacht over de volgende punten:

  • wat gebeurt als het account geschorst of verwijderd wordt?
  • wat gebeurt als de funcionaliteit van het platform veranderd en je doelgroep verhuist?
  • wat gebeurd met de data als het platform ophoud te bestaan? Denk bijvoorbeeld aan Google Wave.
  • wat gebeurd met de data als het platform van eigenaar veranderd? Denk aan een overname bijvoorbeeld de overname van Skype door Microsoft.
  • is het exporteren van contacts (friends, followers etc) mogelijk?

Leer van de IT

In de IT speelt al een flinke tijd het onderwerp: moeten we onze diensten en servers verhuizen naar de cloud? De cloud is simpel gezegd het internet. Een bedrijf besteed dan bijvoorbeeld servers uit naar een andere partij. De verbinding tussen het kantoor en de servers wordt dan via het internet gelegd en applicaties en data worden benaderd via een browser. Hierbij speelt dan de vraag:  Van wie is de data als iets gebeurd met de partij van wie de servers afnemen? Hoe kan het bedrijf dan verder functioneren?

De IT neemt hierom allerlei maatregelen zoals een goede Service Level Agreement en het maken van backups om te zorgen dat het bedrijf kan blijven functioneren.

Social media speelt zich ook af in de cloud. Bedrijven die een aanwezigheid hebben op de verschillende social media platformen zijn niet de eigenaren van Facebook of Twitter. Volgens de voorwaarden van verschillende netwerken is de data in de netwerken van hun. Ook hier is het dus belangrijk dat het bedrijf niet zijn investering in het opbouwen van een gemeenschap verliest als iets gebeurd met het social media platformen. Het is daarom belangrijk om backups te maken van de contacten.

Hoe stel je de contacten veilig?

Niet elk platform staat toe dat je de contacten kunt exporteren. Als het al kan is het niet altijd in een gangbaar formaat. Hoe kun je dan de backups maken ofwel hoe stel je de contacten veilig? Het antwoord is:

Stel je contacten veilig door de social media netwerken te synchroniseren.

Het ebook: Synchronizing Social Networks door John Wall en Christopher S. Penn van de Marketing over Coffee podcast vertelt je stap voor stap hoe je dit moet doen. Het belangrijkste is dat de gebruikers van de platformen die geen export mogelijk maken niet verloren gaan, omdat veel is geïnvesteerd is om ze te verzamelen rond je bedrijf of merk.

Exporteer je contacten voordelen

Als je de contacten uiteindelijk hebt kunnen exporteren en veilig gesteld zijn, dan is het goed om te realisren dat de volgende voordelen ook kunnen gelden:

  • meer contact-momenten, doordat klanten vaker op de verschillende platformen je boodschap mee krijgen;
  • meer mogelijkheden om met klanten in gesprek te komen;
  • mogelijkheid om klanten te op de verschillende platformen in kaart te brengen, zodat je inzicht krijgt waar de waardevolste klanten zich bevinden;
  • beter inzicht in waar potentieële klanten zich kunnen bevinden;
  • referrals zijn makkelijker te verkrijgen, omdat je boodschap makkelijker te delen is over de verschillende netwerken.

Data op de verschillende social media platformen zijn natuurlijk van de bedrijven en merken die de investeringen doen en daarom is het belangrijk om deze investeringen veilig te stellen. Hierdoor is het mogelijk om door te gaan met omzet te verhogen met social media.