Bij de IAM’11 Event gaf Martin van Kranenburg van Micazu voor Emailvision een presentatie Van Zoeker naar Boeker. In deze presentatie besprak hij de case van Micazu.nl en Twitter en hoe omzet te verhogen is met Social Media.

De case

Micazu.nl is een site waarop Nederlandse eigenaren van een vakantiehuis hun huis te huur kunnen aanbieden aan geïnteresseerden. De site bied intussen meer dan 4.000 huizen in 50 landen aan en heeft de Publieksprijs van Thuiswinkel Awards 2011 als Beste Reiswebsite gewonnen.
Martin van Kranenburg gaf aan dat hij via Twitter gesprekken over vakantiehuizen huren kon volgen. Deze Twitteraars vielen precies in de doelgroep van Micazu en hij kon hen een toegevoegde waarde bieden. Hij vertelde dat ze door rechtstreeks bij de eigenaren te boeken mensen geld konden besparen. Dit is wat de site namelijk mogelijk maakt.  Daarnaast beantwoorden hij vragen op Twitter van mensen die op zoek waren naar vakantiehuizen. Hiermee werd de site onder de aandacht gebracht. De boodschap werd zo rechtstreeks  en ook indirect verspreid. Indirect doordat de geïnteresseerde huurders in gesprek waren met vrienden waarmee ze een huis wilden huren en hun Twitter volgers. Hierdoor was het bereik veel groter dan alleen  de vragen die hij rechtstreeks beantwoordde. Daarbij komt ook nog het feit, dat door de hashtags (#) die gebruikt worden, de boodschap later in zoekresultaten naar boven kunnen komen.
Nu duidelijk is geworden dat deze aanpak werkt wil Micazu zoveel mogelijk van de eigenaren zelf laten twitteren, waardoor de geïnteresseerden sneller en beter bediend kunnen worden. In dit geval is alleen Twitter gebruikt en Micazu gaat nu bekijken hoe bijvoorbeeld Facebook gebruikt kan worden.

Aanpak

De aanpak is samen te vatten in de volgende punten (slide 10 van de presentatie):

  • Start met luisteren, ga monitoren.
  • Manage je merk, je reputatie. Ga een dialoog aan.
  • Denk na over KPI’s en Return on investment zoals sales, leads, kostenbesparing, vertrouwen, betrokkenheid, loyaliteit. Start met heldere doelen. Bepaal de waarde van Social Media.
  • Maak mensen vrij en start een Social Media team.
  • Maak heldere afspraken, wie doet wat.
  • Focus. Beter 1 kanaal goed dan 2 half.

Nieuwe inzichten

Martin van Kranenburg geeft aan dat hij het volgende geleerd heeft (slide 15 van de presentatie):

  1. Focus. Eerst de basis op orde (1.0), dan pas 2.0.
  2. Registreer je merk op sociale netwerken.
  3. Maak het persoonlijk (achtergrond Twitter).
  4. Het kost veel tijd. Richt het slim in. (Dashboard)
  5. Wees niet bang voor negatieve reacties.
  6. Reageer sowieso ook op negatieve berichten.
  7. Volg je concurrenten. Wat doen ze slimmer, beter.
  8. Maak heldere afspraken intern (wie, wat, wanneer).
  9. Doe het goed of doe het (nog) niet!

Samenvattend:  deze case laat zien dat omzet te verhogen is met Social Media.