Vorige week was Marcom12 in de RAI in Amsterdam. Deze beurs werd in 2 dagen bezocht door zo’n 7000 marketing en communicatie professionals. Ik was vorig jaar daar ook (zie Iam’11 een kort verslag) en dit jaar bracht nieuwe trends naar voren. De duidelijkste trends waren bij de standhouders mobiel, marketing operations automatisering en meer inzicht via analytics en monitoring.
Verschil met vorig jaar: Adobe
Marcom11 had nog een apart beurs gedeelte over alles dat met social media te maken had. Dit jaar was het geïntegreerd. Social media is een echt onderdeel van marcom geworden. Ook de lezingen gingen minder over wat is social media maar meer over wat kun je met social media bereiken en de cases waren concreter. Dit veronderstelt natuurlijk meer kennis bij de bezoekers van de beurs. Het grote verschil met vorig jaar was de stand en eigen zaal van Adobe. Adobe is een nieuwe speler op het gebied van social media monitoring door hun overname van Omniture en hun product Social insight (zie social media monitoring heeft een nieuwe speler Adobe ).
Wat opmerkelijk was het ontbreken van grote spelers die vorig jaar nog wel aanwezig waren. Of dit komt door de moeilijke ecomische tijden is niet duidelijk.
Trend: Mobiel
Het is natuurlijk niet bijzonder dat veel stands gingen over mobiel. Mobiel staat al jaren in de lijst van trends maar dit jaar was duidelijk meer zichtbaar in de stands en ook de lezingen. Een leuke partij was Blueberry. Zij boden de mogelijkheid voor het uitgeven van een digitaal tijdschrift in de vorm van een app. Door middel van enkele eenvoudige stappen is het mogelijk om het tijdschrift samen te stellen en in app of voor de verschillende vormen aan te bieden. Interesse? kijk hier voor hun Online magazine site. De lezingen gingen over zaken zoals:
- Mobile apps voor marketeers: hoe een app waarde toevoegt aan je merk
- Hoe Layer print met digitaal verbindt
- Tweede scherm als redding van de aandacht?
- Xmobile as a connteced medium
- Mobile experiences & the ecosystem of me
- Mobile Facts &Fun
Trend: Marketing Operations automatisering
Marketing Operations is het proces op een marketing afdeling. Hierin vinden natuurlijk vaak dezelfde handelingen in plaats voor elke campagne weer. Door deze stappen te automatiseren bespaar je veel tijd en wordt het proces een stuk efficienter. Meerdere standhouders boden diensten op dit vlak aan en veel leek erg op elkaar. Een standhouder gaf toe dat dit op zich niet meer zo nieuw was, maar het onderwerp viel wel op op de beurs.
Trend: meer inzicht via analytics en monitoring
Vorig jaar was ook veel aandacht voor monitoring van social media net als dit jaar. De toevoeging van analytics bracht het geheel samen tot meer inzicht. Veel van de social media platformen bieden analytics, maar zo lang de cijfers verspreid zijn is het moeilijk en tijdrovend om goed inzicht te krijgen. De monitoring tools zijn steeds beter aan het worden en de functionaliteit van de social media platformen zijn flink in functionaliteit toegenomen, waarvan de monitoringtools goed gebruik maken.
Ik kreeg een uitgebreide demonstratie van Coosto. Zij hebben een aantal grote klanten zoals Microsoft, Eneco, Prorail, Belastingdienst, Achmea en ANWB. Zij monitoren Twitter, Facebook, Linkedin en Google+ en talloze blogs, fora en nieuwssite. Ze kunnen ook een stuk terug in de tijd met de data, sentiment analyse en bieden de mogelijkheid of in te zoomen. Dat laatste gaat behoorlijk ver. Zie hun presentatie slides
Ook het bedrijf Clipit houdt zich bezig met online media monitoring. Met klanten zoals Mercedes, Vodafone, UPC, Unilever en V&D zijn zij zeker interessant. Zij brengen de monitoring en analytics samen in het meten van de advertentie waarde en PR waarde van een bericht. Hier zijn hun presentatie slides van Marcom12.
Kijk op de slideshare site voor meer presentaties van Marcom12