Marketingfacts publiceerde afgelopen week een recent overzicht van Social Media in Nederland. Facebook is de grootste en groeit net als Twitter, Hyves neemt verder af en Linkedin is ongeveer gelijk gebleven. Pinterest staat niet in de infographic maar stijgt snel. Moet je social media strategie nu aangepast worden?
Overzicht in cijfers
Unieke bezoekers per maand
Facebook 8,7 miljoen, 6,5 miljoen actieve leden
Hyves 5,3 miljoen, 4,4 miljoen actieve leden
Twitter 4,1 miljoen, 1,3 miljoen actieve leden
Linkedin 3,7 miljoen, 3,0 miljoen actieve leden
Google Plus 800 duizend, 600 duizend actieve leden
Tumblr 721 duizend, geen cijfers
Pinterest 200 duizend, geen cijfers over actieve leden
Slideshare 120 duizend, geen cijfers over actieve leden
Opvallende cijfers
- Linkedin en Google Plus hebben in tegenstelling tot de andere netwerken (Facebook, Twitter en Hyves), rond de 75 % mannen als leden. Bij de andere netwerken is het redelijk evenwichtig verdeeld met iets meer vrouwen.
- Als je kijkt naar de actieve leden dan is Linkedin groter dan Twitter
- Percentage dat dagelijks inlogt (Facebook 66%, Twitter 50%, Hyves 20%, Linkedin 10%)
Niet meteen je social media strategie aanpassen vanwege deze cijfers?
Deze cijfers kunen gebruikt worden de social media strategie mee te bepalen. Als je doelgroep duidelijk is en de opbouw van de doelgroep percentages man-vrouw kun je met deze cijfers een duidelijke strategie bepalen. Of toch niet? De cijfers zijn niet compleet. Van Pinterest is niet veel bekend. Zo is de opbouw man-vrouw niet bekend. Terwijl in het algemeen men uitgaat van veel meer vrouwen dan mannen op het netwerk. Dit komt onder andere door de vele recepten, kleding en stijl gerelateerde posts. Mannen koken ook, kunnen stijlvol gekleed gaan en een huis leuk ingericht willen hebben. Als deze mannen in je doelgroep vallen moet je Pinterest zeker niet verwaarlozen aan de hand van de incomplete cijfers
Van Google Plus is ook minder bekend dan van de anderen. Als je deze cijfers bekijkt zou je denken Google Plus is slechts het 5e netwerk qua unieke bezoekers per maand en qua actieve leden. Als je kijkt naar hoeveel van de unieke bezoekers actief zijn kom je op een andere indeling en als dan bijvoorbeeld je Analytics laat zien dat meer verkeer of conversie van Google plus komt, dan verandert de belangrijkheid snel.
Kijk daarom naar deze cijfers, bekijk de trends en combineer ze met je eigen gegevens en ga eventueel dan pas je social media strategie aanpassen. Het is namelijk nog steeds zo dat de strategie voor het bereiken van jouw bedrijfsdoelen bepaald worden door wat voor jou werkt.