Naast steeds meer verschillende social media netwerken zijn ook steeds meer  mogelijkheden om je invloed te laten meten. Zo zijn daar Klout, Peerindex en Kred. Wat heb je aan die metingen? Hoe invloedrijk zijn deze metingen? Kun je een baan mislopen vanwege je score ? Kunnen ze je upgrades opleveren in hotels of bij luchtvaartmaatschappijen?

 

Wat is social media invloed ?

Social media invloed heb je als je via social media mensen kunt aansporen tot het ondernemen van actie. Het aantal mensen dat je kunt bereiken is hierbij natuurlijk van groot belang. Denk hierbij aan het aantal Twitter volgers, Facebook likes, abonnees op een Youtube kanaal, of hoeveel mensen op Google plus je hebben in een kring toegevoegd hebben.

Voor bedrijven is social media invloed belangrijk om zo te weten:

  • Wie zijn de beinvloeders voor mijn merk of branche?
  • Wat zeggen ze over mijn merk?
  • Wat is hun bereik?
  • Hoeveel volgers hebben een interactie met mijn merk (klikken op een link, Likes, retweets)
  • Wat is het bereik van mijn merk?

Hoe wordt social media invloed gemeten?

Social media invloed wordt gemeten op basis van je openbare Twitter profiel eventueel aangevuld met andere accounts zoal Facebook, Linkedin en Google plus. De invloed score wordt berekend op basis van variabelen zoals het aantal volgers, hoe vaak je updates plaatst, de score van je vrienden en volgers, het aantal Likes, retweets en hoe vaak je updates gedeeld worden.

Mensen met een hoge score komen bij Klout in aanmerking voor een beloning, Klout perks. Ook bedrijven geven spullen weg in de hoop van een positieve vermelding door de persoon met de hoge score.

Verschillen in hoe de social media invloed score gemeten worden

Er zijn verschillen tussen wat en hoe gemeten wordt door bijvoorbeeld Klout en Peerindex

Klout meet  :

  • Reach; het aantal mensen dat je mogelijk beinvloed
  • Amplification; hoeveel mensen je daadwerkelijk hebt beinvloed
  • Network impact; hoe invloedrijk de mensen zijn die je beinvloed
Peerindex meet:
  •  Activity; hoeveelheid activiteit gerelateerd aan je communities
  • Audience; aantal mensen dat beinvloed wordt door je acties online
  • Authority; hoeveel anderen op jouw aanbevelingen en mening vertrouwen

Bij Klout tellen veel meer netwerken mee dan bij Peerindex.

 

Wat zijn de nadelen van social media invloed metingen?

Veel critici wijzen op de onbetrouwbaarheid van de meeting. Door alleen te kijken naar online invloed en ofline invloed te negeren mis je een belangrijk deel van de werkelijke invloed die een persoon kan hebben, zoals bijvoorbeeld een schrijver of een columnist. Daarnaast wordt email invloed, mond op mond invloed, invloed door publicaties, functietitels, naamherkenning of andere vormen van connecties meegenomen.

Andere kritiekpunten zijn:

  • Scores zouden te beïnvloeden zijn. Op internet zijn allemaal lijstjes te vinden over met welke acties je de score kunt beinvloeden. Probeer maar eens in Google Gaming Klout score.
  • Scores kunnen plotseling veranderen door een aanpassing in het algoritme waarmee de score berekend wordt.
  •  Niet iedereen heeft als doel zoveel mogelijk volgers of likes te verzamelen online. Niet iedereen is online te vinden

 

Hoe invloedrijk zijn de scores?

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe groot de invloed kan zijn:

  •  Sam Fiorella, kreeg een baan niet op basis van zijn te lage Klout score terwijl zijn kwalificaties uitstekend zijn.
  •   Palms Casino Resort in Las Vegas gebruikte de scores bij het inchecken van gasten en het uitdelen van upgrades.
  •  Salesforce.com heeft de mogelijkheid van het monitoren van de social media invloed scores op genomen in haar software. Zal dit leiden tot een andere behandeling door de klantenservice van een bedrijf?
  • Shopping site Gilt Groupe gaf kortingen weg gerelateerd aan de scores.

 

Gevolgen van het kunnen vaststellen van social media invloed scores:

  • Social media invloed zal gebruikt en belangrijk worden in de gewone wereld.
  • Marketeers zullen mensen voorrang en beloningen geven op basis van hun social media invloed score.
  • Het opkrikken van je social media invloed score zal een nieuw soort consultants lanceren.

 

met dank aan de volgende artikelen:

http://www.socialmediaexplorer.com/digital-marketing/the-problems-with-social-profiling/

http://www.web-strategist.com/blog/2012/04/25/how-%E2%80%98social-profiling%E2%80%99-will-work-in-the-real-world/

http://www.wired.com/business/2012/04/ff_klout/

http://windmillnetworking.com/2012/04/26/klout-score-meaning-how-social-media-influence-measured/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *