In het vorige deel zijn de verschillende categorieën van het social media landschap belicht. Deze indeling is niet de enige indeling die gemaakt kan worden. Vanuit een ander perspectief bekeken kan het social media landschap ander inzicht bieden.

 

Social media landschap van jaar tot jaar

CMO.com heeft al 3 jaar achter elkaar de CMO’s Guide to the social landscape gepubliceerd. In deze matrix kijkt men welke platformen het best gebruikt worden voor:

  • Custormer Communication
  • Brand Exposure
  • Traffic to your site
  • SEO

Deze interactieve infographic is  te sorteren per categorie en meteen heel inzichtelijk.

 

Social media landschap naar functionaliteit, de klassieke indeling

De klassieke indeling naar functionaliteit  geeft een minder volledig beeld, maar is wel gemakkelijker te begrijpen. Zie hier drie voorbeelden.

 

                          

 

Social media landschap per land, grote verschillen

Hoewel het social media landschap op deze verschillende manier goed is in te delen is het niet genoeg als je een social media strategie gaat bepalen. De verschillen in het landschap kunnen per land erg groot zijn. Zo is bekend dat in Brazilië Facebook helemaal niet zo groot is als in andere landen. Ook is bijvoorbeeld in Nederland Hyves voor verschillende doelgroepen nog steeds een belangrijk netwerk. Socialbakers.com kan helpen bij het onderzoek naar het landschap per land.

De echt grote verschillen zijn te zien als je kijkt naar Azië en Rusland. In bijvoorbeeld China en Rusland zijn andere platformen en netwerken actief en populair. Dit kan dan leiden tot andere mogelijkheden. Het grappige is dat met de Chinese Twitter nog steeds maar 140 karakters gebruikt worden, maar Chinese karakters vertellen natuurlijk veel meer.

Social_Media_in_China
Social_Media_in_China
china-social-media-landscape-2011
china-social-media-landscape-2011
social media landscape russia 2010
social media landscape russia 2010