Afgelopen dagen kwamen twee Amerikaanse politici in het nieuws met hun Twitter acties. President Obama bombardeerde zijn followers waardoor een groot deel over ging tot een unfollow actie en Newt Gingrich moest uitleggen waarom hij plotseling zo veel followers had, hetgeen zijn geloofwaardigheid had aangetast. Beide gebeurtenissen zijn volgens mij te herleiden tot het gebruik van de verkeerde tools, wat dus zeer kostbaar is.

Verkeerde tool: geautomatiseerd following

New Gingrich heeft naar alle waarschijnlijkheid gebruik gemaakt van een tool voor geautomatiseerd following (andere br0nnen hebben het over kopen). Hierbij zoek je mensen op basis van keywords of profieldata. Je followed hengeautomatiseerd in één keer en als goed gebruik followen zij je terug. Hierdoor heb je veel followers in korte tijd. Tot zover nog niets bijzonders. Daarna unfollow je de meeste mensen weer. Hierdoor lijkt het of mensen je heel interessant vinden en hopelijk gaan steeds meer mensen je followen omdat je al zo veel followers hebt. Het probleem is in dit geval een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven en als het ontdekt wordt heb je wat uit te leggen. In het geval moest Newt Gingrich uit leggen wat gebeurd was en leidde dit af van zijn echte boodschap waarom hij de volgende presidentskandidaat voor de republikeinen zou moeten zijn. Newt Gingrich is een merk en het merk heeft imago  schade opgelopen en is minder geloofwaardig geworden. Beide zeer kostbaar.

Verkeerde tool: monitoren, maar niet zien wat werkelijk aan de hand is

President Obama probeerde in de onderhandelingen over het schuldenplafond social media te gebruiken om zijn politieke tegenstanders onder druk te zetten. Ook dit is niets bijzonder in Washington. Je mobiliseert je aanhang en zij bestoken de tegenstanders met vragen en klachten. De druk wordt zo groot dat de politicus wel moet luisteren naar de mensen die zich laten horen. Het probleem voor Obama was Jeff Jarvis (ook bekend van zijn actie tegen Dell). Jeff Jarvis was een Twitter actie begonnen met Fuck you Washington, dit sloeg aan en was een trending topic. Het probleem voor Obama was dat Twitter censureert op scheldwoorden, waardoor niet duidelijk was dat Fuck youWashington een trending topic was. Andere monitoring tools zoals Topsy.com gaven dit inzicht wel. Door dit missende inzicht ging President Obama maar door en verloor veel followers, omdat ze er genoeg van hadden en maar gebombardeerd werden. De berichten van Obama hadden voor hen geen toegevoegde waarden meer.

Je kunt social media gebruiken om je merk sterk te promoten, maar als je niet leert van Obama en Gingrich kun je ook veel verliezen.