Youtube heeft een nieuw uiterlijk gekregen, nieuwe functies en daarnaast is het statistieken gedeelte veranderd en is nog interessanter geworden als marketing kanaal.
Van Insight naar Analytics
Youtube gaf vroeger de mogelijkheid om per video de statistieken te bekijken, dit heette Insight. Nu is daar Youtube Analytics voor in de plaats gekomen. Het eerste wat opvalt als je ingelogd bent is dan het sprekend op Google Analytics lijkt. Dit is natuurlijk niet gek, aangezien Youtube van Google is. Het gebruik is daardoor overzichtelijk en spreekt bijna voor zich. Helaas geeft het heel erg veel informatie. Naast een algemeen overzicht geeft het de mogelijkheid om te kiezen tussen weergave- en betrokkenheidsrapporten. Bij alles kan de tijdsperiode van de gegevens worden aangepast en kun je de gegevens per dag, week of maand bekijken.
Weergaverapporten geven informatie over:*
- aantal weergaven; Via statieken vergelijken kun je gevens met elkaar vergelijken. Je kunt kijken welke video’s het best bekeken worden. In welke landen en op welke datum.
- demografische gegevens; Bekeken door percentage mannen en vrouwen en opgedeelt is leeftijdssegmenten
- afspeellocaties; Youtube of mobiele apparaten
- verkeersbronnen; Youtube zoekopdrachten, Mobiele apps en direct verkeer, Door Youtubevoorgestelde video’s
- kijkersloyaliteit; Hier krijg je slecht informatie bij per video. Gekeken wordt naar hoe goed de aandacht van de kijker vastgehouden kon worden (absoluut of invergelijking met video’s van vergelijkbare lengte).
Betrokkenheidsrapporten geven informatie over:*
- abonnees; Netto veranderingen in abonnees, aangemelde abonnees, afgemelde abonnees. Ook hier kun je via statieken vergelijken kun je gevens met elkaar vergelijken. Je kunt kijken welke video’s het best bekeken worden. In welke landen en op welke datum.
De andere categorieën spreken voor zich.
- stemmen voor leuk en niet leuk;
- favorieten;
- delen;
- reacties;
* Meer uitleg is te vinden in de Help van Youtube Analytics
Wat betekent dit voor online marketing?
Youtube was al een goed kanaal om een precence te hebben en content aan te bieden, omdat het de tweede grootste zoekmachine is. Door de tekst van je videoboodschap in de beschrijving op te nemen was een SEO voordeel ten opzichte van andere kanalen. Nu daar ook duidelijke volwaardige analytics bijgekomen zijn, is Youtube nog interessanter voor online marketing. Je ziet nu waar je kijkers afhaken per video en welke video’s het goed doen per geslacht en leeftijdssegment. Mocht je Youtube nog niet gebruiken dan is het nu zeker de moeite waard om het te overwegen.