Het boek van Geoff Ramsey, Digital Impact, heeft de ondertitel te 2 secrets to online marketing succes. Zo’n titel belooft heel veel en om de sceptici over te halen heeft hij een webinar van 45 minuten gegeven over het boek. Geoff Ramsey is mede-oprichter van Emarketer.com en vertelt in het webinar over magnetic content, het combineren van financiele, strategische en zichtbaarheids metrics en een manier voor het berekenen van social media ROI. Het eerste geheim heeft te maken met Performance metrics en het tweede geheim heeft te maken met het probleem van het betrekken van digitale consumenten. Dit doe je met Magnetic Content.

Magnetic content

Magnetic content wordt door hem omschreven als content dat zo relevant, zo vermakend of zo informerend of bruikbaar is dat de content de tijd en aandacht van consumenten op eist. De consument komt op een natuurlijke manier naar de conten.

Magnetic content kent 5 kenmerken:

  • het is uniek
  • het is waardevol
  • het is goed uitgevoerd
  • het is leuk
  • het maakt goed gebruik van het kanaal of platform waarin het wordt aangeboden

Hoe pas je dit toe in social media?

  • zorg voor vertrouwen door te zorgen voor transparantie
  • luister om te leren
  • zorg voor toegevoegde waarden in de conversatie
  • focus op de meest toegewijde en maak ze merk evangelisten

Metrics

De metrics vallen in 3 categorieën die onderling met elkaar verbonden zijn:

  • Financiële of ook wel bedrijfs metrics worden gebruikt om te kwantificeren hoe goed het bedrijf het doet.
  • Strategische metrics gaan over de betrokkenheid, de gezondheid van een merk ende veranderingen van perceptie en voorkeur van een klant.
  • Zichtbaarheidsmetrics gaan over de prestatie van de verschillende kanalen of platformen.

7 metrics zijn het belangrijkst:

1. Kwalitatief bereik of bezoeken categorie 3

2. Click Trough Rate (CTR) categorie 3

3. Stijging merkperceptie categorie 2

4. Betrokkenheid score categorie 2

5. End Action Rate categorie 2

6. Efficientie metrics categorie 1

7. Return On Investment (ROI) categorie 1

In het webinar wordt redelijk diep ingegaan op de metrics en de samenhang tussen de verschillende categorieen. Het is zeker de moeite waard om het helemaal te bekijken. Bij het webinar hoort een presentatie die ook op slideshare staat.

Het boek is ook besproken in podcast 258 van Six pixels of Separation van Mitch Joel en is besproken op Mediapost.com